2019. aug 25.

Norvégia

írta: Une Fille Vagabonde

Bakancslistás helyszín volt számomra Norvégia. Bár szerintem sokan vannak még így rajtam kívül. Az északi országok mindig is vonzottak, de valljuk be őszintén nem éppen a mi kis pénztárcánknak találták ki. Barátnős nyaralásom helyszíne mégis Stavanger és környéke lett. Mikor a nyaralást tervezgettük futó ötletként feljött Norvégia is, de hamar el is hessegettük a gondolatot; mikor repjegyvadászásba fogtam. De hogy mégis miért az északi ország mellett döntöttünk azt egy hirtelen repülőjegy árzuhanás döntötte el. Kétszer se kellett egyikünknek mondani, hogy már azonnal, de rögtön foglaljam is. Tudtuk, hogy nem lesz egy low budget-s út; de őszintén nagyon ügyesen gazdálkodtunk (spóroltunk ahol és amin lehetett), így már a következő utunk is megszületett. De psszt! :)

Na de térjünk vissza a vikingek földjére. Szállást a belvárosban foglaltunk egy hotelben. Őszintén airbnb-t szerettünk volna és azt is gondoltuk, hogy úgy jövünk ki a legolcsóbban, de tévedtem. Ha hiszitek, ha nem; abban az időpontban, amikor keresgéltem sokkal-sokkal drágább szállásokra bukkantam, mint a belvárosban. És egy kis összehasonlítás: Svájcban drágább volt a szállásunk, mint itt!

Autót mi nem béreltünk, tömegközlekedéssel megoldottunk mindent. Az elején nagyon kis lelkiseken megváltottuk a jegyeket, de utána elég sokat blicceltünk. 1 db 1 órás jeggyel utaztunk egész nap vagy diák jegyet vásároltunk (ha már letagadhatok pár évet a géneknek köszönhetően). Na de persze nem kell a mi példánkat követni!

Kis info az utazáshoz: A reptérről Stavanger belvárosába a 42-es busz majd a 7-es vagy a 2-es busszal tudtok bejutni. Automatát nem láttam a reptéren (bár lehet van), így jegyet a sofőrnél tudsz venni. Ez a jegy 1 óráig érvényes, így az átszállásod is belefér. Fontos: a buszokat le kell inteni, különben nem fog megállni a buszmegállóban. A jegyvételről, amit tudni kell: Van egy Kolombus alkalmazás, ha letöltöd ott tudsz jegyet váltani, majd a telefonodat lepittyegteted a buszon. Ez olcsóbb, mintha a sofőrnél váltanál jegyet. Lehet még Kolombus kártyát venni, amire x összeget töltesz fel. Illetve vannak az automaták, ahol papír alapú jegyet tudsz vásárolni. Szuperül ki van írva minden angolul; viszont ha távolabbra utaznál, figyeld a zónákat. Ez a jegy amúgy nemcsak buszos utazásra jó, hanem a helyi hajókra is. Érdemes utána néznetek.

Mi a városba való bejutás közbe megismerkedtünk egy magyar sráccal, aki Stavangerben buszvezető. Rengeteg információt kaptunk tőle mind a közlekedés, mind a helyi életről. Ezúton is köszönjük neki!

Az időjárás szerintem tökéletes volt 18-24 fokok között mozgott. Igazság szerint mi csak az esőtől féltünk, de nagyon nagy mákunk volt, hisz csak utolsó napon kezdett el esni. Engem csak 1 dolog zavart , az pedig az hogy este 11-kor sötétedett (nehéz volt megszokni).

Lássuk a napok eseményeit!

Első nap:

A kora délutáni órákban érkeztünk Stavanger városába. A szállás elfoglalás után a kikötőt céloztuk meg. Amin egyből megakadt a szemünk, az a hatalmas cruise;ami épp útja folytatására készült. Milyen jó lenne egyszer kipróbálni a hajózás adta felfedezéseket!( talán, ha nyerek a lottón:)). Majd az óvárosban (Gamle Stavanger) csavarogtunk. Gyönyörű fehér faházak, színes virágokkal és jól karbantartott kis kertekkel jellemzik ezt a városrészt. Néha olyan érzésünk lehet, mintha visszautaznánk az időbe, ahogy a macskaköves utcákon sétálunk egy-egy üres pad mellett elhaladva. A csend és a nyugalom mellett arra gondolunk, hogy milyen jó lehetne egy ilyen kis házikóban élni.

Az óváros után a színes utcát (Ovre Holmegate) is felfedeztük. Nemcsak a színek teszik különlegessé az utcát, hanem a színkombinációja is (minden ház, ablak, ajtókeret színe összhangban van a szomszédjával).

Ezek után úgy döntöttünk, hogyha már van buszjegyünk, menjünk el a sziklában lévő kardokhoz (Sverd I Fjell). Ezt a 3 magas sziklába ékelt kardot a 872-es Hafrsfjord-i csata emlékére emelték.

Hazafele a buszállomás melletti Byparken parkon keresztül jöttünk, ahol a Breiavatnet tó helyezkedik el, a székesegyház szomszédságában.

A kikötőben találjuk a Torgetet, Stavanger piacterét, ami mindig is fontos szerepet játszott a városban. Az itt lévő standokon mindenféle dolgot beszerezhetünk. pl: hűtőmágnes, rénszarvaskolbász, norvégmintás pulóver, zokni, sapka..

Második nap:

Izgatottan vártunk már reggel 7:15-kor a Tauba tartó kompunkra. Ahhoz képest, hogy a legelső komphoz mentünk ki, elég sokan vették az irányt arra ahová mi; vagyis a célunk a Preikestolen megmászása, feljutása volt. Tauból egy busz visz minket a túra kiindulópontjához. De figyelem: Ha megtellik a buszon lévő létszám, akkor meg kell várnod a következő járatot (álló utast nem szállítanak)! Mi odafele felfértünk a buszra, viszont visszafele nekünk is stop volt; kb. 1 órát vártunk a másik járatra; hatalmas tömeg gyűlt körénk közben.

Felfelé kb. 2 óra volt az út, kisebb megállásokkal. Vannak kemény részei, ahol hatalmas sziklákra kell felmenni (persze elég csúszósak voltak az előző napi eső miatt), de mindenért kárpótol a látvány mire felérsz. A kanyargós Lysefjord gyönyörű kék színe, a hatalmas hegyvonulatok között, 604 m-en páratlan! Egy újabb bakancslistás helyszín, ahová eljutottam. Istenem, milyen jó érzés!

Első komppal jöttünk, hogy ne legyen nagy tömeg, ahhoz képest rengetegen gyűltek össze a szikla tetején. Igazi sorbaállás volt azért, hogy különleges képeken örökítsük meg itt létünket. Mi is kivártuk vagyis inkább kiálltuk a sort, de később az emberek többsége ezzel már nem törődött; beleálltak más képébe, tolakodtak. Mi, mindenesetre csodás képeket lőttünk. Visszafelé kb.1,5 óra alatt tettük meg a távot. Gyorsabbak voltunk, viszont mindenki taposta le a másikat, kapkodás volt... A túrát online foglaltam a www.gofjords.com oldalán (kicsivel olcsóbb, mintha helyben foglalnátok). Tipp: legyen nálad elég folyadék és persze egy kényelmes cipőben vágj neki az útnak!

Harmadik nap:

Reggeli séta a kikötőben, bazárban vásárlás után Sola Beachre mentünk. Homokos tengerpart - na ez nem jellemzi Norvégiát. Főleg, hogy kb 5-10 percenként egy helikopter vagy egy utasszállító "zavarja" meg a pihenésünket. (A repülőtér itt található). Nekem nagyon bejött, az összes repcsit ámultam, bámultam, mint egy kisgyermek.

Délután a helyi járatos 1-es busszal elmentünk Hundvag szigetére; ahonnan másik 2 kis szigetre tudunk átmenni. Kiültünk az egyik kikötőbe és próbáltuk felvenni a helyiek stílusát, magunkévá tenni a sziget mindennapi ritmusát. Minden háznál parkol egy motorcsónak vagy kisebb hajó. Ahogy sétálgattunk a szigeten a hortenzia áradat között és pl. a kardokhoz vezető kertesházak között, picit olyan érzésem volt, mint mikor Long Islanden voltam.

Negyedik nap:

Délelőtt csak a múzeumhoz mentünk el, ahol egy hatalmas cet csontváza van kiállítva. Illetve rápihentünk a második nagy túránkra, Florlira. Itt található a világ leghosszabb falépcsője. 4444 lépcső vezet fel minket a hegy tetejére, ahonnan lélegzetelállító panoráma tárul elénk a Lysefjordra.

Helyi járatos hajóval el tudunk jutni Florliba. De ez sem olyan egyszerű, mint ahogyan kimondjuk. Stavangerből csak hétfő, szerda és pénteki napon indul hajó és csak 13 órakor. De visszafele nincs közvetlen járat. A sok túrázó csak napok múlva indul vissza a városba; így alakították ki a 2 nap múlva való indulást. Ez nem volt jó hír nekünk, hisz mi nem sátorozni szerettünk volna, főleg az idő rövidsége miatt. Utánajártam hogyan tudnánk mégis eljutni a falépcsőkhöz úgy, hogy este már a saját ágyunkban alszunk. A programterv úgy szólt, hogy 13 órakor indulunk Stavanger kikötőjéből. Sajnos ez nem így alakult, a hajónk lerobbant. Gyors elkeseredés után kb. 20 perc múlva küldtek egy újabb hajót, ami száguldozott a vízen. Ez a probléma azért fontos, hisz a következő hajóig volt elméletileg 1 óránk, de így már csak 45 percünk, hogy a lépcsőkön valameddig feljussunk, majd vissza a kikötőbe. Ahogy a hajó kikötött, mi máris rohantunk a lépcsőkre. Nagy intenzivitással szedtük a lábainkat, de az erőnk csökkent. Elég kemény fába vágtuk a fejünket, amikor kitaláltuk ezt a programot. Kb. 800-900 lépcsőt sikerült megtennünk; de már innen is fantasztikus volt a táj. Megérte, még ha csak eddig is sikerült feljutnunk. Ha erre jártok, ne hagyjátok ki! És a legfontosabb: legyen nálatok sok folyadék!

A lépcsőkről leérve kb. 3 percünk volt a hajó érkezéséig, ami elvitt minket egy kis szigetre. A szigetet egy tipikus norvég tájként kell elképelni; bárányok az út szélén legelnek, beljebb a lovak, tovább pedig a mezőgazdasági munkákat végzik. Itt, ha nincs kocsid, akkor nehéz közlekedni. Mi is 2 órát vártunk a buszra (nagyon ritkán jár), amivel beértünk egy központi városrészbe; majd egy másik busszal haza is zötykölődtünk Stavangerbe. Elég hosszú és körülményes volt, de megérte!

Ötödik nap:

Sajnos megérkezett az eső reggelre. Mi már csak a boltba mentünk illetve a piacra, majd irány a reptér és Magyarország.

Összegezve picit: Nagyon örültem, hogy eljuthattam Norvégiába. Tényleg olyan gyönyörű, ahogy az úti filmeken láthatjuk. Belezsúfoltuk a programokat, amiket csak lehetett ebben a pár napban. Jaj, azt még megemlíteném, hogy szerintem fölösleges fjord-i hajókázásra befizetnetek. A helyi járatos hajó maximálisan kitöltötte ezt az érzést. Láttuk a kis szigeteket, lentről a Preikestolent, vízeséseket, szóval szuper volt! :)