2018. jún 04.

Plitvice, a természet csodája

írta: Une Fille Vagabonde

A Plitvicei tavak Horvátország egyik legszebb és leglátogatottabb természeti képződménye. A 300 négyzetkilóméteren elterülő tórendszer 16 kristálytiszta tavat és több mint 90 vízesést foglal magába.

A Nemzeti Park 1979 óta az UNESCO világörökség részét képezi. A tavakat körülvevő hegyek dolomit és mészkő egyvelegéből alakultak ki a mai vízesések. A tó rendszert 2 folyó táplálja; a Bijela és a Crna folyó. A Plitvicei tavak legmagasabb pontja 637 méteren található, míg a legalsó 503 méteren. A leglátványosabb és a legtöbbet fotózott vízesés a 78 méter magas Nagy vízesés (Veliki slap).

Megközelítés:

Autóval könnyen megközelíthető Budapestről az M7-es autópályán kell haladnunk egészen Zágrábig. Majd onnan az A1-es autópályán Karlovacig. Onnantól már minden szépen ki lesz táblázva, de GPS barátunk segít a tájékozódásban. A határ átlépése után 2 fizetős kapu lesz. Tarifája 19 kuna + 44 kuna volt.

A tavak felfedezése:

Legalább 1 napot szánjunk a tavak felfedezésére. 2 bejárata van a parknak. A felső és az alsó tavaknál egyaránt lehet parkolni. A parkolás fizetős. Ha jól emlékszem óránként 7 kuna volt.

A belépőjegyek ára szezononként változik. Mi májusban 150 kunát fizettünk, ami tartalmazta az egyszeri belépést a parkba, a biztosítást, a hajó és busz használatát. Szerintem tavasszal és nyáron a legszebb, hisz különböző fényekben, színekben pompázik. Igaz, most 2018 szezonára drasztikusan megemelték a belépők árát. Mindez azért, hogy csúcsidőben tehermentesítsék a parkot, mert a turisták száma komolyan veszélyezteti a természeti örökséget. A milliós turista tömeget szerintem ez se riasztja el, hogy ellátogassanak ide. Ez a túlzsúfoltság sokszor frusztráló, nyugodtan nem lehet felfedezni a természet értékeit. Mi reggel, nyitásra érkeztünk a tömegáradat elkerülése véget. Mondhatom ez volt a legjobb döntés, egyéni tempóban, 15 km-t sétálva sikerült a parkot bejárnunk.

A belépőjegyen egy térképet is találunk, ami segít a tájékozódásban. Többféle túraútvonalat követhetünk. Persze ez az időnktől és az erőnktől is függ, hogy melyiket választjuk. Szerintem mi egy sajátos túraútvonalat hoztunk létre. :)

A parkot az alsó tavaknál kezdtük, az egyik legszebb vízeséssel, a Nagy vízeséssel. Az út végig jól kiépített turistautakon és a tavak felett kiépített, biztonságos fagerendákon keresztül vezet. Előfordulhat, hogy néhány helyen a szintemelkedés miatt a víz csúszóssá teheti ezeket. Érdemes kényelmes túracipőben nekivágni. Az alsó tavak körbejárása után elérkezünk a Nagy rétre. Itt van lehetőség megpihenni egy kicsit. Továbbá itt van WC-zési lehetőség és itt tudunk szuvenírt is venni. Rövid pihenő után innen hajóval folytattuk utunkat a felső tavak felfedezéséhez. Nekem talán a felső tavak jobban tetszettek. A sok kis tó, mintha velünk együtt kanyarodott volna. Utunkat végül buszozással zártuk, így jutva el a főbejárathoz.

Összegezve csak annyit tudok mondani, hogy gyönyörű ez a park és bármikor szívesen visszatérnék.

Ha tehetitek mindenképpen csodáljátok meg! Íme néhány kép ízelítőnek! :)