2022. nov 06.

Kréta

írta: Une Fille Vagabonde
Kréta

Ahogy szeptember első napja eljött, úgy sokak bánatára beköszöntött a hűvösebb őszi időjárás is. De hol van a vénasszonyok nyara kérdésre hamar a legegyszerűbb válasz jár a fejemben, hogy bizony utána kell menni. :) Több úticél lepereg hirtelen a szemem előtt, míg végül Kréta szigetére esik a választásom. A mediterrán térség szuper utószezoni kirándulásnak ígérkezik, hisz 28 fok körüli időjárás vár ránk, tökéletes a tenger hőmérséklete és nem mellesleg a finom görög ételek kínálata páratlan.

20220925_123428_1.jpg

Krétát egy hét alatt nem lehet körbejárni, sőt szerintem két hét is kevés lenne rá. Azt javaslom, hogy gondold át utazás előtt, hogy miket szeretnél első körben felfedezni és azután válasz szállást. Én Nyugat-Krétát választottam, így a bázisomat Rethymno városába helyeztem. Mivel ez is egy solo trip volt, így én nem béreltem autót, hanem a helyi közlekedéssel oldottam meg mindent. Bár volt, hogy "megtréfált" a közlekedés, sőt olyan is, hogy hajnalok hajnalán keltem egy-egy csatlakozás elérésért. Mindenesetre azért nem panaszkodom, hisz a kitűzött helyeket sikerült kipipálnom. Nos, lássuk, hogy hol is jártam!

Preveli

Ezzel a kakukktojás hellyel kezdem, ugyanis Preveli nem nyugaton, hanem délen helyezkedik el. :) Mégis annyira szerettem volna eljutni ide, hogy beiktattam a programok közé. Rethymnoból napi 1 járat van oda és vissza is. Ennek tudatában nekivágtam, hisz Preveli szépsége és ritkasága a pálmafákkal körülvett folyó és annak torkolatában rejlik, mivel közvetlenül a Líbiai-tengerbe folyik.

20220923_120823_1.jpg

Mindenképpen megemlítem, hogy a buszok álló utast nem szállítanak, úgyhogy érdemes időben kiérni, hogy nehogy lecsúsz róla. Prevelibe kevesen utaztunk busszal; sokan inkább hajóval, szervezett program keretében érkeznek ide, hisz egyszerűbb a megközelítés. A busz dimbes-dombos szerpentines úton halad, érintve egy gyönyörű szurdokot is, majd a "semmi közepén" le is tesz minket. Innen egy 15 perces sétával érünk el egy parkolót, ahonnan megkezdődik a lefele túrázás. Nem mondanám könnyű terepnek, hosszú lépcsők, kövek sokasága vár ránk, de a kilátás fentről kárpótol minket a fáradtságért.

20220923_120436_1.jpg

Leérve az első utam a pálmafaerdőbe visz, mintha nem is Kréta szigetén lénnék, annyira különleges élmény fogad. A szurdokvölgy folyója, a meredek sziklafalak, a pálmafák, majd a csodásan kéklő tenger fokozza a látványt. Látszik, hogy itt nincs kialakítva semmilyen infrastruktúra, itt a természet az úr. Egyetlen kis büfének mondható helység van, ahol egy igazán finom kávét ittam. A pálmák után jutott idő a strandolásra, míg nem egy óriási vihar le nem csapott. Sajnos semmilyen fedett helyre nem tud az ember behúzódni, ráadásul a napi egy buszjárat nagyon megnehezítette a dolgomat. A parkolóban találkoztam azokkal az emberekkel, akikkel a reggeli buszjáraton. A parkolós tévesen tájékoztatott bennünket, hogy 10 perc múlva jön egy busz, így rohanásba elindultunk felfelé, oda ahová a busz letett minket. Persze szakadó esőben, süvítő széllel szemben, fejünkön törölközővel elég viccesek lehettünk. Az idő is lehűlt, ráadásul a busz nem jött. Kb. 2 óra múlva jött volna a valós járat, de abban az ítéletidőben nem szívesen maradtam volna ott addig. Stoppolásba fogtam és egy nagyon aranyos idős holland házaspár felvett és hazáig, szó szerint a szállásomig vittek el. Óriási hála értük, hisz ígyis csak annak örültem, hogy nem fáztam meg.

20220923_123729_1.jpg

20220923_123844_1.jpg

20220923_132655_1.jpg

Stavros

A kis halászfalú "hamar" népszerűségnek örvendhetett, hisz itt forgatták 1964-ben a Zorba, a Görög című film leghíresebb jelenetét. A látványos környezetben fekvő tiszta vizű öbölt sokan választják pihenésre, hisz a hullámoktól jól védett illetve a sekély homokos part része kiváló a gyerekes családok számára is. A nyílt tenger felöli oldal viszont kevésbé alkalmas fürdésre, hisz a kövek és az óriás hullámok nehezítik a vízbe jutást. Az öböllel szemben magasodó hegyen felmehetünk a Lera barlanghoz, de készüljünk fel, hogy meglehetősen meredek és pár kecske is elállhatja az utunkat.

20220922_150157_1.jpg

 

20220922_152156_1.jpg

20220922_175230_1.jpg

Elafonissi

Haniaból napi egy buszjárat van szintén oda és vissza is, így tényleg megvolt a hajnali kelés, hogy Rethymnoból odaérjek. Tömve volt a busz, szerencsére én is felfértem. Az Elafonissi lagúna egyedülállónak mondható, hisz a fehér homokkal és rózsaszín koralltöredékkel borított kristálytiszta tenger tényleg mesés. Külön örültem annak, hogy a helyiek nagyon védik, hisz egyes turisták a rózsaszín korall és-kavicstöredékeket souvenirként próbálják hazavinni. Elég elkeserítő, hogy az emberek ennyire nem törődnek a természettel. Elafonissi egy teljesen kiépített tengerpart, főszezonban óriási tömeg lehet itt. A másik érdekesség, hogy a nyílt tengertől homokpadokkal van védve, így a víz szinte még a legmélyebb ponton is alig éri el az egy métert.

20220924_154517_1.jpg

20220924_140726_1.jpg

20220924_115638_1.jpg

Balos- Gramvousa

Ezt a programot vártam a legjobban és nem is okozott csalódást. Személyes kedvencem lett Balos. Az egy napos programot előre lefoglaltam, így a szállásom előtt vett fel a busz, ami Kissamos kikötőjébe ment. Az idegenvezető 3 nyelven is csupa érdekességeket mondott el Kréta szigetével kapcsolatban. A kikötőben beszerezte a hajójegyünket, majd a hajóig kísért minket, ahol elváltak útjaink. Első állomás Balos volt, ahol meghatározott ideig élvezhettük ezt a nem mindennapi látványt. Itt is van rózsaszín "homok", kristálytiszta víz, na meg persze a helyi kis kecskék. Bizony, hisz a domboldalról simán a partra lemerészkednek és ha nem vagy szemfüles, akkor az elemózsiádat pikk-pakk el is viszik. Hogy honnan hallják meg a zacskó csörrenését, na ez egy jó kérdés?! Mindenesetre kis cuki napozótársaim voltak. Balost nehéz megközelíteni, így a könnyebb megoldás, ha hajóval érkezik az ember. Sokan a hegyvidéki parkolóban hagyják az autót és onnan indul a lefele túrázás. Viszont ha hajóval is érkezel, mindenképpen indulj meg felfelé, hisz Balos igazi szépségét innen fogod látni.

20220925_123144_1.jpg

20220925_123637_1.jpg

20220925_130427_1.jpg

Hajós utam következő megállója Gramvousa szigete volt. A hegy tetején található az erőd, ahova mindenképpen megéri felmenni. Hogy miért? Beszéljenek helyettem a képek.

20220925_154310_1.jpg

20220925_154748_1.jpg

20220925_163305_1.jpg

Még egy kis pancsolás és utána indultunk is vissza a kikötőbe, ahol már az idegenvezető várt ránk. Ha tehetik mindenképpen vegyetek részt egy ilyen hajótúrán, teljesen más arculatát fogjátok látni Krétának.

Hania, Rethymno

A két várost én egy kalap alá veszem, hisz körülbelül ugyanolyan. Mind a kettő óvárosi része a legszebb, érdemes eltévedni a bazárok sokaságában. Hania rendkívül jó kiindulási pont, van reptere és tömegközlekedéssel nagyon sok helyre el tudunk jutni. Rethymno kiváló nyaralóhely, csodás partrészei vannak, amit érdemes kipróbálni. Éjszakai élete pedig csak úgy pezseg, még szeptember végén is. A kikötő pedig jobbnál-jobb éttermekkel vár.

20220922_124323_1.jpg

20220922_101857_1.jpg

20220922_101812_1.jpg

20220923_095740_1.jpg

20220923_093328_1.jpg

Nos, ennyi fért bele egy hétbe. Nekem nagyon tetszett Kréta és bármikor visszatérnék!

Üdv, Viki

 

Szólj hozzá